Rally v ČR = jistá smrt?
Už za dob, kdy jsem se začínal točit kolem soutěží a to bylo ve větší míře někdy od roku 2005 jsem vždy před závodem dostal propozice, kde stálo: „Soutěž je zaměřena na vyzkoušení posádek, získání nových zkušeností a ovládání vozů na uzavřené trati.“ Tahle věta mi vždycky dávala smysl. Je obrovská masa lidí, které baví řídit auto a nemalou část z nich baví řídit auto rychle, zkoušet co dovede řidič a co technika. Samozřejmě se těžko dobereme čísel, kolik řidičů taková rally zklidnila v silničním provozu a zamezila tak nehodám způsobených přílišnou agresivitou řidiče nebo kolika lidem dodala přidanou hodnotu v podobě schopností zabránit nehodě, potažmo jejím fatálním následkům. Jsem ale plně přesvědčen o tom, že automobilové soutěže více lidí zachránily, než usmrtily. Dalším faktem je, že spousta technologií používaných v automobilovém průmyslu mají původ v rally (kupříkladu pohon všech kol, pokrok v pneumatikách atd.). To jsou důvody, proč podle mě má mít rally ve světě své místo. Otázka bezpečnosti se v médiích propírá i tehdy, pokud dojde k usmrcení posádky závodního vozu. To je ale přece naprosto absurdní. FREE 5.0 Jezdci a spolujezdci do auta sedají s vědomím, že mohou havarovat, ač si to nepřipouští. Úmrtí posádek tak zcela vymýtit nelze, to je víc než jasné. Lze eliminovat následky nehod. Zpravidla se jedná o destruktivní nárazy do pevných překážek ve vysokých rychlostech. (Levora, Třebínová – strom za horizontem v maximální rychlosti, Kocman – strom ve vysoké rychlosti, Skoupil – strom ve vysoké rychlosti před prudkou zatáčkou, Ceplecha – strom v rychlé zatáčce, Zimolka – zeď kostela v poměrně malé rychlosti). V těchto uvedených případech jsem přesvědčen, že jen v prvním případě byla trať závodu zvolena nešťastně a nemělo se po takových silnicích jet, protože měly nulovou sportovní hodnotu. Zde je onboard video z této nešťastné rychlostní zkoušky. Opravdu velmi špatně zvolený úsek, kde se často jede dlouhou dobu v maximální rychlosti, která se u tohoto vozidla pohybuje i přes 200 km/h. V čase 2:30 je inkriminovaný horizont, na kterém vyhasly dva životy. O kus dál, zhruba v čase 3:00 je slyšet křik řidiče Karla Trojana „to je šílený“. Komentoval nesmyslně rychlé úseky. Rally Třebíč 2008 – RZ13 Trojan, Řihák U nás je v řádech zaneseno, že rychlostní průměr rychlostní zkoušky musí být pokud se nepletu maximálně 120km/h u vítěze zkoušky. Sacramento Kings Problém je, že průměr snížíme dodáním několika přírodních nebo umělých retardérů v pomalých zatáčkách, objedeme pár ostrůvků v obci a hned jsme na požadovaném průměru, ovšem rychlé úseky zůstávají. Tato zkouška se zdála jezdcům extrémní už při seznamovacích jízdách a jet ji nechtěli, ale bohužel zrušena nebyla. Co řekne jezdec nikoho nezajímá. Canotte Dallas Mavericks Průměrná rychlost vítěze byla 130 km/h s produkčním vozem Mitsubishi Lancer EVO IX, které vychází ze sériové výroby. To mluví za vše. Takové průměry se dosahují jen na Finské rally, která se jede na rovinaté široké šotolině, na které se auto kontroluje mnohem lépe a kde jí dosahují vozy královské kategorie WRC s absolutní světovou špičkou za volantem. Malou Fabii navedete na horizont v mírné zatáčce, lehká zadní náprava na doskoku odskočí do strany nebo dopadne na píseček a už není záchrany. Justin Pugh Náraz do stromu v takové rychlosti je samozřejmě fatální ať máte sebelepší ochranné prvky. Toť k havárii, která podle mě opravdu zbytečná byla. scarpe adidas italia U nás je obecně problém najít technické úseky, kde se nikde nejede maximální rychlostí, ale tohle bylo moc. Rally Třebíč byla následně vyřazena z kalendáře MMČR a již se vůbec nejezdí. Bezprostředně po tragédii se generální sekretář Federace automobilového sportu ČR a zástupce ve Světové radě pro automobilový sport FIA vyjádřil na adresu zemřelého jezdce Miroslava Levory. Cituji: „Pokud se jim něco nelíbí a mají strach, tak se závodníci asi musejí dát na šachy.“ „Profesionální jezdci, ti si v podstatě nestěžují. NIKE CORTEZ Když se jim ta soutěž nelíbí, tak nenastoupí. Tam je problém typu Miroslava Levory, který v sobotu havaroval. Ten ty závodnické zkušenosti neměl a nedovedl posoudit, co se může stát.“ Miroslav Levora byl podle pana Nováka nezkušeným jezdcem. Já říkám, že soutěží se účastnil od roku 2004, měl za sebou 33 soutěží u nás i v zahraničí, do tragédie pouze 3x lehce havaroval, celou kariéru jezdil zodpovědně s vozidlem jedné z nejslabších kategorií a po pouhých čtyřech odjetých závodech v roce 2008 se stal mistrem republiky třídy A5 in memoriam. To jen pro obrázek o představiteli českého automobilového sportu, který sedí i ve světové automobilové federaci. Ostatní případy úmrtí posádek považuji za chyby posádek na které volba tratí vliv neměla a mohly se stát všude ve světě. Ve sterilním prostředí bez stromů a jiných pevných překážek se jezdit soutěže prostě nedají a jezdci to moc dobře ví. Co mají říkat například v Itálii. Na soutěži Ronde di Andora 2011 se těžce zranil Robert Kubica, jezdec F1, milovník soutěží. Proběhlo to všemi médii. Narazil do svodidel, které v Itálii nemají zapuštěné konce do země jako je tomu u nás. Vozidlo se na ně napíchlo a svodidlo projelo do prostoru pro posádku a vážně Kubicu zranilo na noze a ruce. Bohužel se Italové nepoučili a na Rally Targa Florio 2012, po podobném nárazu do svodidla umírá spolujezdec ira Craiga Breena, Gareth Roberts. Breen se z tragédie nakonec oklepal a dojel si pro titul SWRC. Musel někdo zemřít, než pochopili, že by mohli konce svodidel obložit alespoň balíky slámy… Toť k haváriím jezdců. Ti budou umírat i nadále, to je víc než jasné. Je to podle mě stejné jako v motokrosu, ploché dráze nebo silničních motocyklech, ale i mnohých dalších sportech, které nemají s motorismem nic společného. Ale co s diváky? Bez diváků se rally jezdit nedá, jsou zdrojem peněz. NIKE AIR PEGASUS 92/16 Těžko Vám někdo zasponzoruje start na soutěži, na kterou se nikdo nepřijde podívat a pravděpodobně se o ni nebudou zajímat ani média. Myslím si, že zabezpečení na našich soutěžích je na vysoké úrovni. Nike Air Max TN Femme Nad průměrem v Evropě určitě. Vždyť Zlínská Barum Rally vždy dostává nejvyšší hodnocení od FIA. Podle mého názoru je s diváky problém díky jejich aroganci, touze se povyšovat nad druhé a předvádět svou moc. Jak řekl Josef Vrátil, činovník na soutěžích: „Pořád si u nás příliš mnoho lidí vysvětluje tu demokracii po svém a nějaké příkazy nějakých pořadatelů pro ně nejsou směrodatné“. Bohužel pořadatelská služba je u nás víceméně na dobrovolné bázi za oběd nebo pár stovek do kapsy. Řadové traťové pořadatele dělají mladí studenti a studentky, kteří nemají přirozenou autoritu a nedokážou zjednat pořádek. Přece si nebude třicetiletý zkušený divák nechávat radit od šestnáctiletýho cucáka? To by přece nešlo. A obklopit trať těžkooděnci je nereálné. Takových případů ignorace jsem osobně viděl desítky za dobu co na soutěže jezdím. Vždy ale pouze u nás v ČR. V cizině je jiná mentalita. nike air max goedkoop Ve švédsku by si to nikdo nedovolil. Tam jde skupinka místních na sněhovou soutěž mistrovství světa, zahnízdí v dostatečné vzdálenosti od trati, založí si oheň, popíjí pálenku, jsou hlasití, ale nikdy by je nenapadlo, aby lezli na nebezpečná místa. Bohužel jsem potkal i nemálo „nadlidí“ v řadách pořadatelů, kteří nenechají diváka popojít kus po trati hodinu před startem apod. Dochází pak k vyhroceným situacím. Já jsem v tomhle směru naprostý flegmatik a raději s pořadatelem nediskutuji vůbec o ničem a pokud vidím, že má patent na rozum, jdu raději úplně jinam. Pittsburgh Panthers Jerseys Co se týče vytyčování tratí přes zastavěné oblasti, tam si myslím není moc prostoru pro změnu. nike air max 1 essential mujer Těžko v ČR najdete 15km tratě, aniž by na ní byla osada nebo obec. Schvalování tratí ale není vůbec jednoduchá záležitost a musí to posvětit spousta institucí. Obce, policie, majitelé komunikací atd. Nevím jak je to s jednotlivými domy v blízkosti trati, pochybuji, že každý podepisuje zvlášť povolení. To je na obci. Tuším, že starostka obce Březová musela zákonitě podepsat souhlas s průjezdem (zpravidla z toho má obec peníze) a po sobotní tragédii si v médiích přečtu vyjádření starostky, že tam soutěž nechtěli. Zajímavé. Často se také řeší nezkušenost řidičů. Propírá se v médiích, že dotyčný často havaroval. Air VAPORMAX U nás když si jezdec udělá licenci, musí dokončit nejdříve 5 soutěží tzv. malého mistrovství a až potom může usednout do nejrychlejšího auta a vyjet v mezinárodním mistrovství. Ale to všichni jezdci, kteří v poslední době tragicky havarovali, nadmíru splňovali. O tom to není. nike air max 1 og femme Jezdec platí nemalé startovné právě za to, aby mohl závodit, sahat na limit vozidla a sebe a má právo na chybu. Od toho ty závody jsou. Nemyslím si, že se kázeň diváků v dohledné době zlepší. Podle mého názoru to není o neinformovanosti. Pokud si osmnáctiletá slečna stoupne za horizont dva metry od tratě, jsem přesvědčen, že si je vědoma toho, že auto se tam může octnout, ať už je tam páska, cedulka nebo nic. Co navrhuji? Ještě více bombardovat zúčastněné obce a diváky obecně informacemi jak by se měli chovat. Diváky vpouštět pouze do označených diváckých míst a všechna ostatní by byla divákům zapovězena. Víceméně se to děje, ale stále to evidentně nestačí. Bohužel představitelé tohoto sportu mají strach se vyjádřit ke kázni diváků po tragických událostech a nechávají se zatlačit do úzkých. Ještě bych možná viděl prostor ve vyšší agresivitě pořadatelů směrem k rušení rychlostních zkoušek. nike air max 2017 zwart Divák by měl jasnou volbu. Buď budeš stát tam kde máš, nebo se tady ani nepojede. Věřím, že by to mělo výchovný účinek. Bohužel kvůli nekázni diváků se rychlostní zkoušky ruší jen velmi zřídka, protože peníze… A média? To je asi na obsáhlou debatu. Médii se dá skvěle ovládnout náhled veřejnosti na cokoliv. Jejich objektivita stále upadá. Air Jordan Uomo 9 Řekněme, že majitel některé televizní stanice nemá rally moc v oblibě, protože mu třeba jezdí kolem baráku jednou ročně. No tak to vezme do svých rukou a rally bude potápět za každou cenu ve své televizi. Natočí pro televizní noviny rozhovor se zkušeným jezdcem Janem Pettlachem, kterého „svět neviděl“. Není co dodat. Na závěr si položme otázku. Co myslíte, že by se stalo, kdyby na některém okruhu F1 zmizely ploty kolem tratě a diváci mohli fyzicky kam chtěli? Všechno je mezi ušima 😉 Samozřejmě bych rád vyjádřil lítost nad tím co se stalo a také je mi líto posádky Michaela a Josefa Bartončíkových, kteří si povezou na kapotě děvčata až do smrti… Příště si povíme něco o nesmyslném nařízení Federace automobilového sportu, které jezdce stojí nemalé peníze a způsobuje jim zranění… Neberte mi ten krásnej sport 🙂 Přidávám několik odkazů na videa, která jsou pro mě srdeční záležitostí. This is Rallying – zde je i dobře vidět, že v minulosti se na bezpečnost diváků házel velkej bobek Jan Kopecký – Barum Rally 2004 – tenhle onboard myslím dobře demonstruje charakter českých tratí a dosahované rychlosti. asics kayano 21 hombre Emil Triner – legenda Krátce po roce 2000, kdy na rally v česku chodilo nejvíc lidí. Jak se tohle může někomu nelíbit? 🙂 One day my way – jeden den z pohledu jezdce Martina Semeráda, mladého jezdce, který přišel v červnu tragicky o spolujezdce Bohuslava Ceplechu.
Tak jo, trošku si zaoponuju. 🙂 nejprve tedy taky pochválím, článek se mi líbil a v mnohém souhlasím.
Spíš mě napadají nějaké otázky. Jakou mám jako majitel baráku šanci ovlivnit to, jestli celý víkend nebudu moct vylézt ven na ulici? Jen skrze své zastupitelstvo? Nevím, jestli to je ideální stav, ale lepší mě nenapadá.
Jinak pokud píšeš, že diváci často lezou kam nemají a pořadatele i přesto RZtu nezruší i když by asi měli (aspoň tak jsem tomu rozuměl), pak nemůžu souhlasit s tím, že jsou u nás soutěže dobře zajištěné.
Jinak zajímavý článek dneska v HN. http://dialog.ihned.cz/komentare/c1-58531350-nikdo-nechce-rallye-zakazat
hlavně teda mě zaujal tenhle argument: „Existuje mnoho dobrých důvodů, proč se třeba závody ve střelbě nepořádají na náměstích. Například proto, že tu máme přítomno poměrně reálné nebezpečí zbloudilé či odražené kulky, která ublíží i někomu, kdo s tímto sportem nemá ani nechce mít nic společného.“ Jasné, střelba nemá takové nároky na prostory jako rallye, ale otázka pro mě zní: má mě to vůbec zajímat?
Podle mě je rozumný nápad, pokud u nás nelze vést tratě mimo vesnice, zavést ve vesnicich omezeni, proste tam nechat klasickou padesatku, na zacatek radar a dávat penalizace za nedodrzeni, jako to maji treba v F1 pri prujezdu boxem.
Podle mě tim, že zpomalíš závodníky ve vesnici se nic nevyřeší. Projedeš padesátkou obci, na konci se rozjedeš a v první zatáčce vlítneš do blba co tam neměl bejt. Neni to ani reálný řešení. Dosud s průjezdama obcí nebyl problém. Neni ani pravda, že tě to omezí na celej víkend. Zkoušky se projíždí zpravidla ve dvou průjezdech v jednom dni. Takže řekněme, že je komunikace uzavřená od 8:00 ráno do 17:00 v jednom dni. Ale i tak si dovedu představit, že pokud by jednotlivec hodně nechtěl, aby se mu jelo kolem baráku, tak by se tam fakt nejelo. To schvalování je opravdu dost složitej proces a pořadatelé si vytipují zpravidla víc úseků, protože ne všechny se povede dotáhnout až do konečnýho povolení.
Mrkněte na tohle http://www.youtube.com/watch?v=7QDQ8pqL6GE
Blbec s traktorem projel pořadateli skrz pásku z pole na silnici a málem zabil dva jezdce. Před pár lety na Barum Rally jedna ženská chtěla taky vjet na trať při závodě. Zrovna na tom místě stál odstoupený jezdec ze zahraničí a ten jí sebral klíče od auta.
Tak ja myslim, ze primarne by zpomaleni ve vsi na 50 vyresilo problemy s povolenim a hlavne s tim, ze muze nastat problem. Pokud tam pojedou auta 50, tak se vlastne „nic nedeje“, i kdyz by lidi vedeli, ze je silnice pro normalni auta uzavrena a ze tam projede za den x zavodnich aut. Za vsi, ze narazi do blba uz je vec jina, ale tady byla spis debata o prujezdu obci v plny palbe a s moznymi souvisejicimi problemy. A taky je treba brat potaz, co za obec to je. Jestli obec, ktera ma 95% baraku nekde bokem nebo obec, kde se jede primo stredem atd.
no to by mě prave zajimalo. Z toho co pisou novinky (ok, nic moc zdroj), tak staci souhlas starosty obce, zastupitelstvo to probirat nemusi, tudiz se k tomu obcane obce nemaji sanci vyjadrit. Pokud to tak je, pak by to asi nebyl uplne idelani pripad.
K tomu omezeni, to ja chapu, ze v obci se problem stal az ted, nicmene stejne si myslim, ze nejake omezeni, at uz tim, ze nejak umele zpomali trat v obci nebo zavedou omezeni rychlosti pravidlem by melo smysl. Cekat na tragedii nez se neco stane… nevim no.
Jinak verim, ze divaci se chovaji hrozne a ze nerespektuji pokyny poradatelu. Chapu, ze stoprocentni bezpecnost neni mozna, nezijem (nastesti) ve svete, kde je mozne kontrolovat vsechno, nicmene jaky maji smysl divacke (bezpecne) zony, kdyz poradatel neni schopen zajistit, ze lidi nebudou mimo tyhle zony? Nehlede na to, kdo takove poradatele dela? casto strejcove z danych vesnic, jako treba tady, za kteryma klidne prijdou kamaradi s typickym: hej strecu, my si tu stoupnem k tobe, jo? zitra zajdes na obed… To pak neni poradatelska sluzba. To jsou pak lidi co delaj poradatele na rallye, dalsi tyden na fotbale, pak na hasicskem bale…a jak si psal, dokud nezacnou poradatele kvuli divakum, kteri delaji bordel nebo jsou kde nemaji byt, prerusovat nebo rusit RZty, tak se toho asi taky moc nezmeni. 🙁 prijde mi, ze chyba je pak na obou stranach. Rict divaci jsou magori je takove moc jednoduche: tak je odtud musi poradatel vyhnat. Jako kdyby nekdo vlezl pri hokeji na led, poradatel mu rekl: hej tam nemuzes byt , on ho poslal do haje a dal lital po lede a poradatel jen pokrcil rameny s tim, ze lidi jsou magori… 🙂
Moc si nedovedu představit realizaci omezení rychlosti v obcích. To je o hodně penězích. Zapomněl jsem ještě dodat jednu věc. S tim rušením RZ je to taky ošemetný, protože v 90% případů ti lidi nalezou ke trati až po průjezdech všech předjezdců. Až když jezdí závodníci. Ten si jich samozřejmě může všimnout a v cíli problém nahlásit. Pořadatel by měl zkoušku pozastavit a poslat na trať komisaře, kterej zjedná nápravu. I to se občas děje. Bohužel v jednom okamžiku je na trati více jezdců najednou (dle délky zkoušky), protože se startuje zpravidla po minutě. Takže st.č. 26 může projet trať, aniž by se u trati někdo vystavoval a st.č.27 má v cestě skupinu lidí. Je to opravdu obsáhlej problém, kterej nakonec vždy narazí na nepřizpůsobivost a debilitu lidí.
Doporučuji poslechnout rozhovor s jezdcem Antonínem Tlusťákem (opravdovým jezdcem) 😀
http://soundcloud.com/dj-ondra-albrecht/tlustak-rozhovor-cely
a pak třeba i toto krátké vyjádření spolujezdce a člena Asociace jezdců rally
http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=21087
Předně, výbornej článek, díky za něj. V podstatě se vším souhlasím. Napadlo mě (třeba je to blbost) dát do nebezpečných zón nebo na místa, kde parkujou diváci, cedule s fotkama s bouraček (něco ve stylu nemyslíš, zaplatíš). Možná jsem naivní, ale pokud to pár blbců odradí stát o metr blíž, tak je to dobře…
Jinak nejmenovaný člen fóra mít práci nebude, to spíš některý z jeho kolegů. Nicméně z popsaných argumentů vidím (zběžně, reportáže jsem neviděl), že tam by bylo čeho se chytnout, hlavním vodítkem je onen „zkušený jezdec, který nebyl“. Jen by příště autor dopisu mohl napsat více než „na TV NOVA řekli“. Ono se to pak totiž podle tohoto popisu strašně jednoduše hledá ta reportáž..
Jinak pro informaci (vzhledem k reportáži). I když bych mohl stokrát chtít, tak článek na Autosport je z pohledu mého (jako analytika) těžce subjektivní. Tím argumentovat nelze. Ale poskytuje (stejně jako stížnost) návod na nalezení dat, která objektivní jsou (existence/neexistence zkušeného jezdce, zkušenost závodníků, amatérská rallye). To jsou věci, na kterých se dá stavět. Nicméně nedají se čekat zázraky. Výsledkem v lepším případě může být pokuta, kterou budeme (opět v lepším případě) dva roky obhajovat, načež nám jí zmoderuje NSS na (i v lepším případě) pro provozovatele zcela směšnou částku. Navíc, servery jako lidovky.cz atd. si mohou napsat relativně cokoliv, tam je to možný akorát napadnout přímo u soudu.
Diky za fajn clanek i info kolem nejen te tragedie, ale potazmo automobiloveho sportu. A hlavne za pohled primeho ucastnika soutezi. Ja osobne jsem si zase rozsiril v tomto smeru obzory. Jsem zvedavy, co na to RRTV …
Poslední informace, které se ke mě dostaly hovoří o tom, že na inkriminovaném místě páska byla a oběti měli stát za ní, spolu s ostatními diváky. Bohužel se mezi pořadateli vyskytl jeden rodinný známý či příbuzný obětí, který byl méně inteligentní a ten si je nechal přistoupit k sobě do míst, které neměl zvolit ani on sám. Auto se po výletu mimo silnici klouzalo po trávě, ale po celou dobu se nevzdálilo od tratě o více než dva metry. Za mě je vina jednoznačná a nepotřebuju k tomu ani policejní vyšetřování. Jsou to samozřejmě neověřené, ale pro mě věrohodné informace. Z médií je ale neočekávejte.
Ještě doplním, že tato výzva vyšla již před třemi lety, ale evidentně se naprosto minula účinkem. A věřte mi, že promotér to cpal úplně všude. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sJ7pI0MPSPI
Dík za rozšíření obzorů člověku, který se o auta nějak hlouběji nezajímá i za odkazy na zajímavá videa.
Do příčin, proč u nás při soutěžích v poslední době umřelo hodně lidí nevidím, to co píšeš dává smysl. Obecně mi přijde, že jednou z významných rysů české povahy je ostentativní ignorace příkazů a nařízení. Nevím, možná s tím souvisí, že jsme jako národ zažili spoustu let, kdy nám bylo nařizováno a zakazováno prakticky všechno a tak jsme si na to zvykli kálet. Vidím to třeba v Alpách. Když je někde zakázáno lyžování, tak lyžař který se tudy řítí dolů je s velkou pravděpodobností Čech.
Přičemž musím poctivě přiznat, že v tomto směru nejsem výjimkou a občas na ta nařízení prdím taky. Ale věkem se to trochu lepší… 🙂
Jinak nejmenovaný uživatel fóra bude mít asi práci – http://www.autosport.cz/clanek.php?cl=14596
Autor to zjevně vidí jako Speeder. Pokud jsou uvedené informace pravdivé, měl by někdo tu aktuální mediální hysterii proti rally mírnit…
Myslim, že jsi to shrnul velmi dobře. Ignorace příkazů a zákazů je přesná specializace českého národa. Bohužel z médií se dozvíš jen, že holky byly najednou pryč a vidíš jen brečící rodiny. To je pochopitelné, ale je to hra na city diváka. Mimochodem dnes Svaz zrušil zbylé dva volné podniky. Čistej alibismus. Ten článek na autosportu je jen střípek objektivních informací.
luxusní sloh!!!! díky za něj!
„Přes horizont tam není opravdu nic vidět, navíc museli jet minimálně takových 120 až 130,“ popsal zkušený jezdec rallye Jan Petlach. „Zatáčka je 15 stupňů. Navigátor mu říkal, mírná levá, dvojka levá. Dopadnul a už to bral víc, jak to měl… Dopadnul a už se s tím prostě nedá nic dělat,“ řekl Petlach. „Jezdec ale musí počítat se vším,“ dodal. zdroj: tn.cz http://tn.nova.cz/zpravy/domaci/video-takhle-se-ritilo-auto-smrti-na-rallye-v-lopeniku-pred-tim-nez-zabilo-beatu-a-jeji-kamaradky.html
Jen dodám, že žádný Jan Petlach není jezdcem rally natož zkušeným. Nikdo takový není držitelem licence soutěžícího a nikdo ho nezná. Je to vymyšlená postavička TV Nova.